Hoog scoren in de zoekresultaten van Google kan een fenomenale impact hebben op het succes van uw bedrijf. U kunt de expertise van een Search Engine Optimization (SEO) bedrijf inschakelen of, als u tijd over heeft, zijn er enkele wijzigingen die u zelf aan uw website kunt aanbrengen. In dit artikel lees je 3 stappen om SEO zelf uit te voeren
Inhoudsopgave
Stap 1: zoekwoordonderzoek
Welke zoekwoorden zijn volgens u van uw klanten om te zoeken naar uw producten of services? Een sleutelwoord kan één woord zijn (bijvoorbeeld “optimalisatie”), maar meestal hebben meerdere sleutelwoorden of zinsdeelzinnen de voorkeur, omdat ze specifieker zijn en waarschijnlijker zijn waar uw klanten naar op zoek zijn (bijv. “SEO Amsterdam).
Schrijf er zoveel op als je maar kunt bedenken. Brainstorm met uw team. Denk aan alternatieve woorden. Overweeg geografische uitdrukkingen als ze belangrijk zijn voor uw klant (bijvoorbeeld ‘huis schoonmaken Hornsby’). Haal ook wat ideeën op van de websites van uw concurrenten. Probeer een lijst met 20-30 zinsdeelzinnen te maken.
Kies de twee trefwoordzinnen waarvan u denkt dat deze het meest worden opgezocht. Maar onthoud ook: hoe meer concurrentie er is voor een zoekwoord, hoe moeilijker het is om een topscore te behalen. Als je hoog wilt scoren in Google voor het zoekwoord verzekering, heb je een heel lange reis voor de boeg. Dus probeer je best om twee trefwoordzinnen te selecteren die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf, maar die niet vaag of concurrerend zijn. Het is een goed idee om in elke zin 2 of 3 woorden te hebben (bijvoorbeeld “horeca-diensten”)
Nadat u uw twee beste trefwoordzinnen heeft geselecteerd, toont de volgende stap hoe u enkele verbeteringen aan uw startpagina kunt aanbrengen.
Stap 2: Webkopie
Web-kopie verwijst naar alle woorden of tekst op uw website. Omdat inhoud een belangrijke rol speelt in de wereld van zoekmachines, moeten uw zoekwoordzinnen strategisch op uw webpagina worden geplaatst om Google ervan te overtuigen dat uw inhoud zeer relevant is voor die zoekwoorden. Hoe prominenter ze zijn, hoe beter. (Houd er rekening mee dat, net zo belangrijk als zoekmachines, klanten voorop staan, dus zorg ervoor dat uw exemplaar ook goed leest.)
Hier ziet u hoe u de bekendheid van elk zoekwoord kunt vergroten:
• Plaats uw zoekwoorden in koppen, bij voorkeur aan het begin van de kop;
• Neem sleutelwoorden op naar de bovenkant van de pagina;
Vet of cursief trefwoorden waar nodig;
• In plaats van een link te hebben naar een andere pagina met de tekst ‘Klik hier om meer te lezen’, herformuleer deze dan om uw zoekwoorden, bijvoorbeeld “Lees meer over onze SEO copywriting services“.
Een belangrijke tip is om deze zoekwoorden ook op te nemen in uw HTML title-tag ‘. Gebruik uw inhoudbeheersysteem om deze wijzigingen zelf aan te brengen of vraag uw webontwikkelaar om dit te doen als u niet zeker weet hoe.
Nadat u uw startpagina hebt aangepast, kunt u overwegen nieuwe inhoud toe te voegen, zoals gedetailleerde beschrijvingen van wat u aanbiedt, veelgestelde vragen en informatieve artikelen over uw producten en services. (Als u deze niet zelf wilt schrijven, kunnen ze gratis worden gevonden op internet – zoek naar de “artikelen-gids”).
Het is ook goed om in gedachten te houden dat zoekmachines alleen tekst kunnen lezen, geen afbeeldingen. Vaak integreren webontwikkelaars woorden in afbeeldingen om er beter uit te zien voor bezoekers van de website of gebruiken ze Flash voor animatie, maar dit is een grote belemmering voor zoekmachines.
Stap 3: koppelen
Elke link van een andere website naar uw website (niet van uw website) wordt door zoekmachines beschouwd als een populariteitstem voor uw bedrijf en zal uw ranglijst verbeteren.
Maar het is de kwaliteit, niet de kwantiteit, van de links die cruciaal is. De andere websites moeten relevant zijn voor uw branche en bij voorkeur hoog aangeschreven staan. Tien kwaliteitslinks tellen meer dan 500 links van willekeurige websites. Op dezelfde manier kan uw persoonlijke bedrijfsnetwerk een aanzienlijke impact hebben op het succes van uw bedrijf, net als het online netwerk dat u op internet bouwt.
Brainstorm alle relevante websites die met u kunnen linken, zoals niet-concurrerende bedrijven en brancheorganisaties en -organisaties. Schrijf een vriendelijke e-mail naar elk die het voordeel beschrijft dat hun bezoekers zouden krijgen als ze weten wat uw bedrijf is en vraag hen om een link naar uw website te maken. De meeste mensen zullen de eerste keer niet reageren, dus een volgend telefoongesprek is meestal vereist.
Hoe controleer ik mijn resultaten?
Volg uw ranglijst in Google de komende maanden door de door u gekozen zoekwoorden in het zoekvak te typen en uw positie te registreren. Bekijk ook uw statistieken om te begrijpen welke zoektermen uw bezoekers gebruiken om uw website te vinden.
Het bovenstaande proces kan ook worden herhaald voor elke pagina van uw website. Vergeet niet om uw inhoud bij te werken en het aantal links naar uw website voortdurend te verhogen.
Als de website hoger in Google komt, zul je een toename aan website bezoekers zien en ook meer verkopen realiseren. Let altijd op de bron van het website verkeer. Meten is weten. Door te meten kun je zien of jouw marketing inspanningen succes opleveren en door te meten kun je je strategie aanpassen indien nodig.
Geef een antwoord