Long tail keywords zijn het best bewaarde SEO geheim. Veel website eigenaren die zich met SEO bezighouden richten zich op de prestige zoekwoorden met het hoge zoekvolume en laten de long tail keywords met hun lage zoekvolume links liggen. Maar daar laten ze een grote kans liggen want juist long tail keywords kunnen er voor zorgen dat jouw SEO inspanningen succes opleveren.
Inhoudsopgave
Wat zijn long tail keywords?
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen welke uit drie of meer zoekwoorden bestaan. Vaak hebben ze een speciale zoekintentie. De zoekopdrachten zijn unieker en hebben daardoor een lager zoekvolume maar daarentegen zijn de zoekopdrachten specifieker en hebben bij een match een hogere conversie.
Het verschil met short tail zoekwoorden is dat deze breder zijn. Ze kunnen meerdere bedoelingen hebben. Ze worden vaker gebruikt maar de conversie is lager dan bij long tail zoekwoorden.
De short tail bestaat uit een paar zoekwoorden en er wordt vaak op gezocht. De long tail bestaat uit meer zoekwoorden en er wordt minder op gezocht. Het grote verschil tussen deze 2 type zoekwoorden is het zoekvolume en de conversie.
Waarom long tail keywords gebruiken?
Maar als er minder op long tail zoekwoorden gezocht wordt, waarom zou je deze dan gebruiken? Daar zijn meerdere goede redenen voor:
Long tail keywords hebben minder concurrentie
De meeste marketeers die met SEO beginnen, richten zich als eerste op de short tail keywords. Als je zoekwoorden onderzoek uitvoert vind je ook alleen maar short tail keywords. Om die reden is de concurrentie op de short tail keywords erg groot is lukt het alleen een website met veel autoriteit om hier goed op te ranken in de zoekmachines.
Als starter is het daarom een goede strategie om je eerst op de long tail keywords te richten. Hier is de concurrentie namelijk lang niet zo groot. Je kan dus veel makkelijker hoger in Google komen met de long tail keywords.
Long tail keywords hebben een hogere conversie
Gebruikers van een zoekmachine die een log tail keyword gebruiken zijn verder in beslis funnel. Zij weten al beter wat ze willen en zullen daardoor sneller beslissen over bijvoorbeeld een aankoop.
Short tail keywords zitten in long tail keywords
Als je op long tail keywords rankt betekent dat niet dat je niet meer op de short tail keywords kan ranken. Vaak zul je zien dat als je op de long tail keywords rankt, dat je ook op de short tail gaat ranken.
Long tail keywords zijn perfect voor Google Ads
Door de lagere concurrentie en de hogere conversie van long tail keywords zijn deze perfect om in je Google Ads campagnes te gebruiken. Je verspilt minder budget aan nutteloze klikken maar zal zien dat je juist meer resultaat met minder budget behaalt.
Hoe vind je long tail keywords?
Er zijn verschillende manier om deze te vinden. De makkelijkste manier is om naar Google te gaan en om te beginnen met typen. Google zal dan zelf de zoekopdracht aanvullen met suggesties. Zo kun je de long tail keywords vinden.
Onderaan de pagina vind je gerelateerde zoekopdrachten. Ook hier kun je ideeën voor zoekwoorden opdoen.
Ook zijn er diverse tools die je kan gebruiken. Een gedeeltelijk gratis tool is Answer The Public. Je kan hier een zoekwoord opgeven en de tool geeft dan gerelateerde vragen terug. Een nadeel van deze tool is dat het geen zoekvolume weergeeft.
Als je wel het zoekvolume wil weten dan is er de betaalde tool Long Tail Pro. Dit is een betaalde tool waarmee je, zoals de naam al doet vermoeden, long tail keywords vinden. De tool geeft ook het zoekvolume van de zoekwoorden weer.
Hoe optimaliseer je pagina’s voor long tail keywords?
Long tail keywords zijn ideaal om in je tekst te verwerken. Je kan ze in de tekst verwerken maar nog beter is om ze in de H2 en H3 koppen te verwerken. De tekst die na de kop volgt is ondersteunend voor de kop. De long tail keywords kunnen er op hun beurt weer voor zorgen dat je ook op het prestige short tail keyword gaat scoren in de zoekmachines.
Veelgestelde vragen sectie maken
Als je veel relevante long tail keywords hebt maar je kan deze niet op een natuurlijke manier op de pagina verwerken, dan is het een optie om een veelgestelde vragen sectie te maken. Hier kun je de zoekwoorden in verwerken. De veelgestelde vragen sectie voeg je aan het einde van je pagina toe.
Bijkomend voordeel is dat je de veelgestelde vragen op kan maken met een schema markup zodat deze ook in Google verschijnen.
Samenvatting long tail keywords
Zoals je hebt kunnen lezen zijn long tail keywords ideaal om te gebruiken in je SEO strategie. De concurrentie is laag en doordat de zoekterm specifieker is, is de conversie hoger. Gebruik een gratis tool of een betaalde tool zoals Long tail pro om long tail keywords te vinden.
Geef een antwoord