Een hoge ranking in Google’s zoekresultaten kunnen een fenomenale impact hebben op het succes van uw bedrijf. U kunt ofwel gaan voor de expertise van een Search Engine Optimisation bedrijf, of als je de tijd hebt, zijn er enkele wijzigingen die u zelf kunt maken om uw eigen website te verbeteren.
Inhoudsopgave
Stap 1: Keyword Research
Welke zoekwoorden denkt u dat uw klanten zouden typen om te zoeken naar uw producten en/ of diensten? Een trefwoord kan een woord (bv optimalisatie zijn), maar ook meerdere trefwoorden of zinnen. Op meerdere woorden is vaak makkelijker om te scoren in Google omdat deze meer specifiek zijn en u meer kans heeft dat uw klanten hier op zoeken (bijvoorbeeld: SEO Amsterdam).
Noteer zo veel als je maar kunt bedenken. Brainstorm met uw team. Denk aan alternatieve woorden. Overweeg geografische zinnen als ze belangrijk zijn voor uw klant (huis schoonmaken Amsterdam). Ook krijgt een aantal ideeën uit website van uw concurrenten. Probeer een lijst van 20-30 zoekwoorden zinnen maken.
Kies de twee zoekwoorden/ zinnen waarvan u denkt dat er het meeste op gezocht wordt. Maar vergeet niet; hoe meer concurrentie er is voor een zoekwoord, hoe moeilijker het is om top rankings te bereiken. Als u hoog wilt scoren in Google voor het trefwoord hypotheken of verzekeringen, heb je een zeer lange reis voor de boeg. Dus probeer je best om twee trefwoord zinnen die het meest relevant zijn voor je bedrijf, maar dat niet vaag noch concurrerend zijn te selecteren. Het is een goed idee om zoekwoorden te kiezen die 2 of 3 woorden in elke zin hebben (bijv goedkope garage Zaandam).
Als u eenmaal uw twee beste zoekwoorden gekozen hebt, lees dan de volgende punten voor de volgende stap, daarin laat ik u zien hoe u een aantal verbeteringen op uw homepagina kunt maken.
Stap 2: Web content
Web content verwijst naar alle woorden of tekst op uw website. Omdat “content king is” in de wereld van zoekmachines, moeten uw zoekwoorden strategisch op uw webpagina worden geplaatst om Googlete overtuigen dat uw inhoud zeer relevant is voor deze zoekwoorden. Des te meer de zoekwoorden prominent aanwezigzijn, hoe beter. Houd in gedachten dat u in eerste instantie voor bezoekers schrijft en niet voor zoekmachines. Zorg er voor dat uw content goed leesbaar is.
Hoe u de bekendheid kunt verhogen:
- Plaats uw zoekwoorden in de content, bij voorkeur aan het begin van de pagina;
- Plaats zoekwoorden oaan de bovenkant van de pagina;
- Maak de zoekwoorden een enkele keer vet of italic (schuin);
In plaats van een link naar een andere pagina zoals “Klik hier”, verwerk liever zoekwoorden in de link. Zoals bijvoorbeeld “Lees meer over onze SEO teksten diensten”.
Een belangrijke tip is om ook deze trefwoorden in uw HTML title tag te verwerken. Gebruik uw content management systeem om deze veranderingen zelf te maken, of vraag uw web developer om het te doen als je bent niet zeker hoe het moet.
Zodra u uw homepagina geoptimaliseerd heeft, overweeg dan het toevoegen van nieuwe content op de andere pagina’s, zoals gedetailleerde beschrijvingen van wat uw diensten, veelgestelde vragen en informatieve artikelen over uw producten en diensten.
het is ook goed om te bedenken dat zoekmachines alleen tekst en geen foto’s kunnen lezen. Vaak voegen webontwikkelaars woorden in afbeeldingen toe om het er beter uit voor bezoekers van de website uit te laten zien of ze maken gebruik van Flash voor animatie, maar dit is een belangrijke belemmering voor zoekmachines.
Stap 3: Links
Elke link van een andere website naar uw website (niet van uw website) wordt door zoekmachines als een stem van populariteit voor uw bedrijf gezien en zal uw rankings te verbeteren.
Maar het is gaat om de kwaliteit, niet kwantiteit, van de links. De andere websites (die naar uw websites linken) moeten relevant zijn, en bij voorkeur zelf populair zijn. Tien kwaliteit links wegen zwaarder dan 500 links van willekeurige websites. Ga op zoek naar andere relevante websites die kunnen linken naar uw website, zoals niet-concurrerende ondernemingen en industrie instanties en organisaties. Schrijf een vriendelijke e-mail naar naar de website eigenaar/ beheerder en vraag hen om een link naar uw website te plaatsen. De meeste mensen zullen in eerste instantie niet reageren, dus een follow-up mail of telefoontje is meestal nodig.
Hoe kan ik mijn resultaten te monitoren?
Bewaak uw ranking in Google in de komende maanden door het intikken van uw gekozen zoekwoorden in het zoekvak. Gebruik hier wel de incognito optie van de browser voor anders zullen de resultaten een vertekend beeld geven. Ook moet u Google Analytics en Goole Search Console gebruiken. Hiermee kunt u monitoren hoeveel bezoekers er op uw website komen en op welke zoekwoorden de website gevonden wordt. Vergeet niet om uw content regelmatig te updaten, Google houdt van websites die regelmatig geüpdatet worden.
Zodra uw website in de rankings stijgt, zal u ook een toename in het aantal bezoekers naar uw website zien.
Geef een reactie