Een zoekwoord is een woord of een aantal woorden dat een gebruiker van een zoekmachine gebruikt bij zijn zoekopdracht. We spreken van shorttail zoekwoorden als een zoekopdracht uit maximaal 3 woorden bestaat en indien de zoekopdracht uit meer dan 3 woorden bestaat, spreken we van longtail zoekwoorden. De focus ligt bij veel website eigenaren op de shorttail zoekwoorden terwijl de longtail zoekwoorden vaak veel interessanter zijn.
Shorttail vs longtail zoekwoorden
Shorttail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume maar hebben ook een hoge concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan woorden zoals “verzekeringen” of “hypotheken”. Hier wordt veel op gezocht. Maar wat bedoelt een gebruiker hier nu mee? Wat wil de gebruiker vinden? Een verzekering kan voor een reis, auto, zorg of voor een huis zijn. Veel mogelijkheden dus.
Longtail zoekwoorden hebben vaak een lager zoekvolume maar zijn daarentegen veel specifieker. Denk maar aan zoektermen als “autoverzekering afsluiten ford mondeo” of “opstalverzekering voor appartement in amsterdam”. De zoekintentie van de gebruiker is heel erg duidelijk. Op het moment dat jouw pagina gevonden wordt op een longtail zoekwoord en de content sluit hier goed op aan, zal je een veel grotere kans op een conversie hebben.
Als je begint met SEO is het daarom een goede strategie om te beginnen met de focus op de longtail zoekwoorden te leggen. Je zult sneller succes boeken en een hogere conversie hebben.
Geef een reactie