Keyword density is een percentage dat aangeeft hoe vaak een zoekwoord (keyword) in de tekst op een webpagina voorkomt. Als je bijvoorbeeld een tekst van 100 woorden hebt en je hebt een keyword density van 1%, dan wil dit zeggen dat het keyword 1 maal in de tekst voorkomt.
Zoekwoorden zijn de bouwsteen voor je SEO campagne. Zonder zoekwoorden heb je geen SEO campagne. Daarom is het aan te raden om meer te weten te komen over keyword density.
Inhoudsopgave
Keyword density is niet hetzelfde als keyword stuffing
Verwar keyword density niet met keyword stuffing. Met keyword stuffing plaats je het zoekwoord zo vaak mogelijk in een tekst. Tot op het punt dat het er onnatuurlijk uit gaat zien. Soms worden er met keyword stuffing blak hat SEO tehnieken zoals het verbergen van tekst toegepast.
Dit heeft niks met keyword density te maken. Met keyword density schrijf je een goede tekst voor jouw website bezoekers maar let je er op dat het zoekwoord waarmee je in de zoekmachines gevonden wil worden niet te vaak maar ook niet te weinig op je pagina voorkomt.
Is keyword density belangrijk?
Het is zeker goed om keyword density als richtlijn te gebruiken. Of het precies een bepaalde waarde moet zijn, daarover verschillen de meningen. Verschillende zoekmachines hanteren trouwens een verschillende keyword density. Bij Google ligt deze rond de 2% terwijl dit bij andere zoekmachines rond de 3% kan liggen. Het beste is dus om een keyword density van 2% aan te houden.
In onderstaande afbeelding van gorank.com zie je een overzicht van een top 10 zoekresultaten uit Google met daarbij de keyword density.
Wat is de ideale keyword density?
Zoals gezegd bestaat die niet. Maar een goede richtlijn is om je keyword density rond de 2% te houden.
Geef een reactie