Marketing is het onder de aandacht brengen van een product of dienst aan de beoogde doelgroep. Internet marketing is dus niets anders dan marketing op het internet met als uiteindelijke doel naamsbekendheid, imago opbouwen, het toewerken naar conversie of verkopen te realiseren.
Inhoudsopgave
Verschillende onderdelen van internet marketing
Internet marketing bestaat uit verschillende onderdelen:
- SEO (zoekmachine optimalisatie)
- SEA (adverteren, bijvoorbeeld Google Ads en Facebook adverteren)
- Affiliate marketing
- E-mail marketing
- Content marketing
- Social media marketing
Je kunt één of meerdere onderdelen inzitten voor je marketing activiteiten. Vaak is het interessant om meerdere onderdelen te gebruiken omdat deze elkaar kunnen versterken. Bijvoorbeeld door een gratis e-book op Facebook te promoten en daar met e-mailmarketing een funnel met e-mails achter te hangen om uiteindelijk een betaald product te verkopen.
Succes van internetmarketing meten
Het succes van je marketing inspanningen kun je op het internet heel goed door meten. Gebruik een gratis tool als Google Analytics om data van je website bij te houden. Met Google Analytics krijg je o.a. inzicht in:
- Bezoekersaantallen per periode, land, device
- Via welke bron bezoekers op je website komen
- Welke pagina’s bezoekers bekijken en hoe lang ze op de pagina blijven
- Het conversie percentage
Internet marketing zelf doen of uitbesteden?
Op het internet is er veel informatie en zijn er veel (gratis) cursussen te vinden. Het is altijd handig om je in de materie te verdiepen. Als he internet marketing zelf gaat uitvoeren, heb je de kennis nodig. Maar ook als je het uitbesteed kun je de informatie gebruiken om juiste keuzes te maken en om te sparren met je leverancier. Internet marketing kun je om te starten heel goed zelf uit voeren. Zo krijg je ook inzicht in wat er werkt en niet.
Geef een reactie