Een zoekmachine (in de context van SEO) is een website waar gebruikers door middel van een zoekopdracht webpagina’s kunnen vinden waar de informatie op staat. Een zoekmachine probeert aan de hand van de zoekopdracht de meest relevante webpagina’s voor de zoekopdracht te vinden. Zoekmachines hebben hun eigen algoritme om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn.
Inhoudsopgave
Bekende zoekmachines
Bekende zoekmachines zijn:
- Bing
- Yahoo
- DuckDuckGo
- Baido
- Yandex
In Nederland heeft Google naar schatting een marktaandeel van zo’n 95%. Het is dus de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. In andere landen kunnen de cijfers iets anders liggen. Voornamelijk in anti Amerikaanse landen wordt Google minder gebruikt. Maar wereldwijd gezien gebruikt ongeveer 90% van de surfers Google als zoekmachine.
Gebruik zoekmachines wereldwijd
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine maakt gebruik van een speciaal algoritme om webpagina’s te bezoeken en om te bepalen op welke positie een webpagina terug te vinden is. Een zoekmachine maakt gebruik van zogenaamde spiders of crawlers om zoekresultaten te genereren. Het algoritme van Google is geheim maar er is wel bekend dat Google zo’n 200 factoren gebruikt om de ranking te bepalen. Google geeft wel richtlijnen waar website eigenaren zich aan moeten houden om goed door Google gewaardeerd te worden. Door het algoritme geheim te houden voorkomt Google dat er misbruik van de zoekmachine gemaakt wordt.
Een zoekmachine heeft een grote index met zoekwoorden en houdt bij waar deze gevonden kunnen worden. Met het geheime algoritme wordt de volgorde hoe de pagina’s getoond worden bepaald. Bij Google wordt er naar 3 hoofdonderdelen gekeken:
- Technische staat van de website.
Kan Google de broncode van de website lezen? Is de website veilig? Is de website snel? - On-page SEO
Dit is de content op de website, er wordt gekeken of deze goed is opgebouwd door gebruik te maken van een pagina titel, meta tag description, koppen en tussenkoppen, afbeeldingen. Verder wordt er gekeken of het zoekwoord op de pagina voorkomt en of deze op voor Google strategische plekken op de pagina verwerkt is. - Off-page SEO
De populariteit van de website. Verwijzen er andere, relevante en belangrijke websites naar deze pagina. Hoe meer relevante en belangrijke pagina’s naar deze pagina verwijzen hoe meer relevantie en waarde de pagina krijgt.
Binnen deze 3 hoofdonderdelen kijkt Google naar zo’n 200 variabelen.
Hoger in de zoekmachines komen
SEO is de techniek waarmee je zorgt dat jouw webpagina’s hoger in de zoekmachines terug te vinden zijn. SEO is belangrijk omdat gebruikers van een zoekmachine vaak niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten kijken om een website uit te kiezen. De eerste drie posities krijgen dan ook de meeste bezoekers. Voor website eigenaren is het daarom van groot belang om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen.
Geef een reactie