SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren. Daar waar je met SEO probeert om je webpagina gratis zo hoog mogelijk in zoekresultaten te krijgen, betaal je met SEA voor een hoge positie in de zoekmachine. In Google zie je tussen de organische (gratis) resultaten advertenties staan. Op het moment dat er door een gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht ingevoerd wordt, zulllen er via een veiling advertenties getoond worden.
Hoe werkt SEA?
Bij SEA maak je advertenties en je kiest op verschillende criteria wanneer deze getoond wordt. Je kunt bijvoorbeeld de volgende criteria gebruiken:
- Het zoekwoord of de zoekterm welke gebruikt wordt
- De locatie waar de zoekopdracht ingetikt wordt
- Het tijdstip
- Het device waarop de zoekopdracht gegeven wordt
Op het moment dat er aan de door de adverteerder opgegeven criteria wordt voldaan, zal via een veiling de advertentie getoond worden. Het kan zijn dat een advertentie van een concurrent getoond wordt omdat deze meer biedt of een hogere kwaliteit van de advertentie heeft.
Geef een reactie