De Google Panda update is een omvangrijke aanpassing aan het algoritme van Google welke in februari 2011 uitgerold werd. De naam is ontleend aan de bedenker van de update: Navneet Panda.
Inhoudsopgave
Inhoud van de Google Panda update
Voordat de update uitgerold werd was het voor website eigenaren makkelijk om content van andere websites op de eigen website te plaatsen en met deze content in de zoekresultaten te scoren.
Deze methode zorgde er voor dat het internet vol kwam te staan met gekopieerde content van lage kwaliteit. De content was er puur op gericht om te scoren in de zoekmachines teneinde er geld mee te verdienen.
Content farms aangepakt door Google Panda update
Een website met gekopieerde content wordt ook wel een content farm genoemd. Hierdoor was de bijnaam van Google Panda ook wel Google Farmer Update. Tijdens het uitrollen van de update vonden er grote verschuivingen in de zoekresultaten plaats. Websites met lage kwaliteit content werden zwaar bestraft en naar beneden geplaatst of zelfs helemaal uit de zoekresultaten verwijderd.
De uitrol betekende de eerste grote stap van Google om black hat SEO aan te pakken. Andere bekende updates die later volgden zijn Google Penguin en Google Hummingbird.
Hoe werkt de Google Panda update?
Google wijst een bepaalde treshold aan een pagina toe. Met de treshold wordt bepaald of de content van goede of van slechte kwaliteit is. Mocht Google vinden dat een pagina van te lage kwaliteit is, dan kan dit gevolgen voor de ranking van de pagina of zelfs voor de hele website hebben.
Google Panda onderdeel van het Google algoritme
Google Panda is tegenwoordig geen aparte update meer maar een onderdeel van het Google algoritme. Regelmatig worden er nu controles op de kwaliteit van de content uitgevoerd. Voor website eigenaren is het daarom zaak om deze black hat SEO technieken niet meer te gebruiken maar om te focussen op kwalitatief hoogwaardige content.
Geef een antwoord