• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

SEOPS

SEO artikelen

  • HOME
  • SEO BEGRIPPENLIJST
  • KENNISBANK
  • CONTACT
Je bent hier: Home / SEO / Hoe werken zoekmachines?

Hoe werken zoekmachines?

Geschreven door: SEO specialist

Het zijn de zoekmachines die jouw website uiteindelijk onder de aandacht brengen van je prospects. Het is dus een goede zaak om te leren hoe deze zoekmachines werken  en hoe zij informatie aan zoekers presenteren als zij een zoekopdracht geven.

Er zijn in de basis 2 soorten zoekmachines. De eerste maakt gebruik van robots ook wel spiders genoemd.

Zoekmachines gebruiken spiders om webpagina’s te indexeren. Als je een spider jouw pagina tegenkomt via een link naar de pagina, zal deze in de index van de zoekmachine opgenomen worden. De spider zal je hele website in de index opnemen (mits alle pagina’s gevonden kunnen worden, dit kan door naar elke pagina een link te plaatsen). Een spider is een geautomatiseerd programma dat gestart wordt door de zoekmachine. Spiders bezoeken websites, lezen de content op de website, the meta tags op de website en zullen ook de links volgen die op de pagina’s staan.

De spider zal alle gevonden informatie opslaan op een centrale plaats in de zoekmachine. Daar zal de data geïndexeerd worden. De spider zal elke link die op je website staat bezoeken en zal ook die websites indexeren.

De spider zal periodiek terugkomen op je website om te kijken of er iets veranderd is op de website. De frequentie van terugkeren wordt bepaald door de eigenaren van de zoekmachines.

Een spider is als een boek. Het heeft een inhoudsopgave met de actuele content en de links en referenties voor alle websites die gevonden worden tijdens het bezoek. Een spider kan miljoenen pagina’s per dag indexeren.

Hoe een zoekmachine de resultaten toont

Als een zoekmachine informatie ontdekt, is het eigenlijk in de index aan het zoeken en niet op het web aan het zoeken. Verschillende zoekmachines hanteren verschillende ranking methoden en zullen dan ook verschillende resultaten voor een zoekopdracht geven.

Eén van de zaken die onderdeel uitmaken van het algoritme van een zoekmachine is de hoeveelheid keer dat een zoekwoord op een pagina voorkomt en de plaats waar de zoekwoorden staan. Maar een zoekmachine kan ook trucjes opmerken zoals keyword stuffing (een grote hoeveelheid zoekwoorden op de pagina plaatsen). Het algoritme analyseert hoe pagina’s gelinkt zijn op het web. Door te controleren hoe pagina’s gelinkt zijn, kan een zoekmachine achterhalen waar de pagina overgaat. Dit doet de zoekmachine door kijken naar de zoekwoorden waarmee gelinkt wordt.

Categorie: SEO

Lees Interacties

Gerelateerde berichten

zoekvolume zoekwoord
Zoekvolume van een zoekwoord: hoe hoger hoe beter?
long tail keywords
De voordelen van long tail keywords
hoger in google tips
10 tips om hoger in Google te komen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste artikelen

  • Zoekvolume van een zoekwoord: hoe hoger hoe beter?
  • De voordelen van long tail keywords
  • 7 tips om meer bezoekers op je blog te krijgen
  • De 3 beste off page SEO methoden
  • 10 tips om hoger in Google te komen

Categorieën

  • Content Marketing
  • Off-page SEO
  • SEO
  • SEO techniek
  • SEO teksten
  • Website optimalisatie

Footer

Snelle links

  • SEO Begrippenlijst
  • SEO Kennisbank

Laatste artikelen

  • Zoekvolume van een zoekwoord: hoe hoger hoe beter?
  • De voordelen van long tail keywords
  • 7 tips om meer bezoekers op je blog te krijgen

Recente artikelen

  • Zoekvolume van een zoekwoord: hoe hoger hoe beter?

    Zoekvolume van een zoekwoord: hoe hoger hoe beter?

  • De voordelen van long tail keywords

    De voordelen van long tail keywords

  • 7 tips om meer bezoekers op je blog te krijgen

    7 tips om meer bezoekers op je blog te krijgen

© 2025 - Website gemaakt door Yadi Websolutions