Het zijn de zoekmachines die jouw website uiteindelijk onder de aandacht brengen van je prospects. Het is dus een goede zaak om te leren hoe deze zoekmachines werken en hoe zij informatie aan zoekers presenteren als zij een zoekopdracht geven.
Er zijn in de basis 2 soorten zoekmachines. De eerste maakt gebruik van robots ook wel spiders genoemd.
Zoekmachines gebruiken spiders om webpagina’s te indexeren. Als je een spider jouw pagina tegenkomt via een link naar de pagina, zal deze in de index van de zoekmachine opgenomen worden. De spider zal je hele website in de index opnemen (mits alle pagina’s gevonden kunnen worden, dit kan door naar elke pagina een link te plaatsen). Een spider is een geautomatiseerd programma dat gestart wordt door de zoekmachine. Spiders bezoeken websites, lezen de content op de website, the meta tags op de website en zullen ook de links volgen die op de pagina’s staan.
De spider zal alle gevonden informatie opslaan op een centrale plaats in de zoekmachine. Daar zal de data geïndexeerd worden. De spider zal elke link die op je website staat bezoeken en zal ook die websites indexeren.
De spider zal periodiek terugkomen op je website om te kijken of er iets veranderd is op de website. De frequentie van terugkeren wordt bepaald door de eigenaren van de zoekmachines.
Een spider is als een boek. Het heeft een inhoudsopgave met de actuele content en de links en referenties voor alle websites die gevonden worden tijdens het bezoek. Een spider kan miljoenen pagina’s per dag indexeren.
Hoe een zoekmachine de resultaten toont
Als een zoekmachine informatie ontdekt, is het eigenlijk in de index aan het zoeken en niet op het web aan het zoeken. Verschillende zoekmachines hanteren verschillende ranking methoden en zullen dan ook verschillende resultaten voor een zoekopdracht geven.
Eén van de zaken die onderdeel uitmaken van het algoritme van een zoekmachine is de hoeveelheid keer dat een zoekwoord op een pagina voorkomt en de plaats waar de zoekwoorden staan. Maar een zoekmachine kan ook trucjes opmerken zoals keyword stuffing (een grote hoeveelheid zoekwoorden op de pagina plaatsen). Het algoritme analyseert hoe pagina’s gelinkt zijn op het web. Door te controleren hoe pagina’s gelinkt zijn, kan een zoekmachine achterhalen waar de pagina overgaat. Dit doet de zoekmachine door kijken naar de zoekwoorden waarmee gelinkt wordt.
Geef een reactie