Het succes van jouw internet marketing en SEO inspanning hangt of van de kennis van de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om naar jouw producten en/ of diensten te zoeken. Door een gedegen zoekwoorden onderzoek te doen, kun je de beste zoekwoorden vinden en deze gebruiken voor je Google Ads campagne, voor je content marketing en om webpagina’s te optimaliseren.
Het is niet alleen belangrijk om te weten welke zoekwoorden door jouw doelgroep gebruikt worden maar ook wat het zoekvolume per maand van de zoekwoorden is. Er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar om deze data te achterhalen.
Inhoudsopgave
Google Ads zoekwoorden planner
Google Ads, de nieuwe naam voor Google AdWords, heeft een ingebouwde zoekwoorden planner. Dit is gratis al moet je je wel registreren en voor betere resultaten moet je een Google Ads campagne hebben lopen. Met de tool kun je zoekwoorden en het bijbehorende zoekvolume vinden. Let er wel op dat er een bandbreedte opgegeven wordt en geen exacte cijfers. De tool wordt door de meeste SEO specialisten gebruikt.
Yahoo Search Marketing
Yahoo heeft een uitstekende tool om website eigenaren en online marketeers te helpen met het achterhalen van zoekwoorden en het bijbehorende zoekvolume. De tool Yahoo Search Marketing kun je gratis gebruiken.
Yahoo has an excellent tool for helping webmasters and Internet marketers determine what keywords people are searching for on a monthly basis. This tool, located at http://searchmarketing.yahoo.com/srch/index.php is powered by Yahoo Search Marketing that was previously known as Overture.
Wordtracker
Eén van de populairdere tools voor zoekwoorden onderzoek is Wordtracker.
One of the more popular tools for doing keyword research is Wordtracker. Wordtracker kun je vinden via de website: https://www.wordtracker.com/. Wordtracker is helaas niet gratis maar zonder account kun je beperkte informatie verkrijgen. Zeker het proberen waard. Je kunt zo aan nieuwe ideeën voor je zoekwoorden onderzoek komen.
Wat doe je met de gevonden zoekwoorden?
Na je eerste zoekwoorden onderzoek moet je gaan bepalen welke zoekwoorden en zoektermen je voor je SEO campagne gaat gebruiken. Het beste is om zoekwoorden te gebruiken met een hoog zoekvolume maar met lage concurrentie. Ook is het vaak beter om longtail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoektermen welke uit meer dan 3 zoekwoorden bestaan. Vaak is het zoekvolume iets lager maar het is een specifiekere zoekopdracht en er is minder concurrentie.
Stel dat je fotograaf bent en jouw diensten aan de man wil brengen. Op het zoekwoord “fotografie” zit een hoog zoekvolume maar is de concurrentie ook groot. Ook is het woord fotografie niet heel erg specifiek, er kunnen verschillende dingen mee bedoeld worden. Je kunt nu specifiekere zoekwoorden gaan zoeken, zoekwoorden zoals: “zwangerschapsfotografie” of “natuurfotografie”. Hier wordt minder opgezocht maar de zoekwoorden zijn wel een stuk specifieker wat de conversie weer ten goede kan komen.
Je zult zien dat er op de longtail zoekwoorden minder gezocht wordt en dat de concurrentie er minder groot is. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat zoekwoorden met een zoekvolume van 10.000 zoekers of meer een sterke concurrentie hebben. In plaats van je te richten op de shorttail zoekwoorden zoals “fotografie” kun je je dus beter op de specifiekere zoekwoorden richten.
Concurrentie zwaarte uitrekenen
Je kunt de zoek vs concurrentie ratio uitrekenen door het aantal zoekopdrachten van een zoekwoord door het aantal websites (pagina’s), dat in de zoekresultaten tevoorschijn komt bij de zoekopdracht, te delen. Hoe hoger het nummer is, hoe beter.
Als je bijvoorbeeld een zoekwoord hebt waar 100 keer per maand op gezocht wordt en er komen 1000 resultaten tevoorschijn, dan is de ratio: 100 / 1.000 = 0,10.
Als je een zoekwoord hebt waar 100 keer per maand op gezocht wordt maar er komen 10.000 websites in de zoekresultaten tevoorschijn, dan is de ratio 100 / 10.000 = 0,01.
Bij de eerste zoektermijn is de ratio hoger en dus is het op deze zoektermijn makkelijker om er op te ranken of te wel hoger in Google mee te komen.
Voor een succesvolle SEO campagne is het belangrijk om de beste zoekwoorden te vinden teneinde goede, getargete bezoekers op je website te krijgen. Neem de tijd om uit te vinden waar jouw doelgroep op zoekt. Voor deze inspanningen zul je later beloond worden in de vorm van website bezoekers en conversie.
Geef een antwoord