Alhoewel de meta tag description niet direct belangrijk is voor de ranking in de zoekmachines, is deze tag toch zeer belangrijk om goed te gebruiken. Goed gebruik kan er namelijk toch voor zorgen dat je hoger in Google komt.
Inhoudsopgave
Wat is de meta tag description
De meta tag description is een stukje meta data dat zoekmachines inzicht geeft in de content die op de webpagina staat. Zoekmachines kunnen de meta tag description in de zoekresultaten tonen, zie bovenstaande afbeelding voor een voorbeeld hier van. Het is dus eigenlijk een korte samenvatting van de pagina.
Het doel van de meta tag description
Het doel van deze meta tag is tweeledig. Enerzijds wil je als website eigenaar de zoekmachines informatie geven en wat nog belangrijker is. Het moet zoekers in zoekmachines verleiden om op jouw link te klikken. En juist dit kan er voor zorgen dat je toch hoger in Google komt. Immers als er vaker op jouw link geklikt wordt dan op een link die boven jou in de zoekmachines staat dan zal Google jouw pagina hoger in de zoekresultaten gaan plaatsen omdat Google vindt dat jouw pagina relevanter is voor zoekmachines.
Waar moet je op letten?
- De meta tag description mag voor Google maximaal 160 tekens zijn, daarna wordt deze afgebroken met 3 puntjes. Om binnen de marges te blijven, wordt aangeraden om maximaal 155 tekens te gebruiken. Onder tekens worden ook leestekens zoals punten, komma’s en spaties verstaan. Zorg er tevens voor dat je minimaal 130 tekens gebruik, anders kan Google zelf een tekst kiezen.
- Plaats het belangrijkste zoekwoord in de meta tag.
- Zorg er voor dat elke meta tag description uniek is.
- Benoem je sterke punten en spoor bezoekers aan tot actie.
- Maak gebruik van een CMS, de meeste CMS-en maken het makkelijk om de meta tag description in te vullen.
Let er op dat Google zelf kan beslissen om een andere meta tag description te gebruiken.
Geef een antwoord