Hoger in Google komen, wie wil dit nou niet? De top posities in Google krijgen de meeste bezoekers, elke dag weer. Daarom is het voor veel website eigenaren een droom om hoog in Google te staan. Maar helaas is dit niet zo eenvoudig. In dit artikel vind je 10 tips om hoger in Google te komen.
Inhoudsopgave
De basis van zoekmachine optimalisatie
Veel website eigenaren klagen over aanpassingen in het algoritme van de zoekmachines. Maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig want er zijn basis optimalisatie regels die altijd werken en altijd zullen blijven werken. De tijd dat SEO uit trucjes bestond ligt al ver achter ons. Google en ook andere zoekmachines zijn een stuk slimmer geworden en straffen de trucjes van vroeger genadeloos af.
Wat moet je dan wel doen?
Denk altijd aan de missie van Google. Google wil haar de gebruikers het beste resultaat tonen. Jij moet er dus voor zorgen dat jouw website en jouw content gebruikersvriendelijk zijn en dat de bezoekers op jouw website waarde uit de content haalt. Daarnaast zijn er natuurlijk punten waar je aandacht aan moet besteden om er voor te zorgen dat Google jouw website goed begrijpt.
Pas deze 10 basis regels toe om hoger in Google te komen.
Kies een domeinnaam en blijf deze gebruiken
Nieuwe domeinen hebben even nodig voordat deze in de zoekresultaten tevoorschijn komen. Wees geduldig en wissel niet te snel van het ene naar het andere domein. Anders kan het nog langer duren voordat je resultaat van je zoekmachine optimalisatie inspanningen terugziet.
Voor een Nederlandse website is het het beste om een .nl domeinnaam te kiezen. Ga je internationaal kies dan een .com domein. Probeer altijd een beschrijvende domeinnaam te kiezen zoals timmerbedrijfamsterdam.nl. Voor bezoekers is het meteen duidelijk waar de website over gaat. Bovendien is het makkelijker als je je website met iemand deelt.
Schrijf voor mensen, optimaliseer voor zoekmachine
Content moet goed leesbaar voor je doelgroep zijn en niet over geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je kent de teksten vast wel, een tekst waar veel te vaak het zoekwoord in voorkomt waar men op gevonden wilt worden. Zo veel dat de tekst niet meer lekker leest.
Wat moet je dan wel doen?
Schrijf gewoon lekkere leesbare teksten, teksten die jouw bezoekers lekker kunnen lezen. Zorg daarbij voor een goed opmaak. Op een scherm is het fijner om korte paragrafen te gebruiken en om kopteksten te gebruiken. Daarnaast kun je tekst met afbeeldingen en video’s afwisselen. Dit maakt een pagina beter leesbaar.
Als de tekst eenmaal staar kun je de basis van on-page SEO toepassen.
Doe een zoekwoordenonderzoek
Het is belangrijk dat je weet welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Gebruiken ze bijvoorbeeld eerder SEO of toch zoekmachine optimalisatie. Alhoewel zoekmachines in het algemeen en Google in het bijzonder, steeds slimmer worden en de zoekintentie steeds beter begrijpen, is zoekwoorden onderzoek nog steeds één van de belangrijke pijlers van je SEO strategie.
Zoekwoorden kun je met verschillende gratis en betaalde tools vinden. Een gratis tool is de Google keyword planner die je bij Google Ads vindt.
Daarnaast zijn er nog diverse freemium en betaalde tools waar je zoekwoorden mee kan vinden:
Pas je website structuur aan
Pas de website structuur en de categorieën aan de zoekwoorden aan. Zo kun je in zogenaamde silo’s werken om daar op verschillende pagina’s verschillende ondersteunende zoekwoorden te gebruiken.
Optimaliseer je categorieën
Het optimaliseren van categorieën, bijvoorbeeld de blog categorieën, is iets wat door veel website eigenaren vergeten wordt. Terwijl dit echt laaghangend fruit is om te optimaliseren. Immers verwijzen alle artikelen in de categorie naar deze pagina en is het dus vaak een sterke pagina op je website.
Optimaliseer de broncode van je website
De broncode van je website moet zo clean mogelijk zijn. Het komt ten eerste de snelheid van de website ten goede en ten tweede is het voor zoekmachines makkelijker om de website te lezen.
Maak gebruik van interne links
Interne links zorgen er voor dat bepaalde pagina’s op je website meer kracht krijgen. Interne links worden ook als gewone links gewaardeerd door de zoekmachines.
Maak gebruik van de ALT tag
De ALT tag is een HTML element welke bij een afbeelding gebruikt wordt om te beschrijven wat de inhoud van de afbeelding is. Voor SEO heeft dit ook enige waarde. Je kunt hier het beste het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, invullen.
Schrijf goede content
Je kunt nog zo veel optimaliseren maar alles valt en staat bij de kwaliteit van de content. Besteed hier aandacht aan. Maak aantrekkelijke teksten over onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken.
Plaats zoekwoorden op strategische plaatsen
En als je goede teksten geschreven hebt, dan kun je de zoekwoorden op strategische plaatsen op de pagina verwerken. Strategische plaatsen op een pagina zijn:
- De pagina titel
- De meta tag description
- De URL van de pagina
- De titel van de pagina
- De subkoppen van de pagina
- De tekst van de pagina
- De afbeeldingen van een pagina
Samenvatting hoger in Google komen
Hoger in Google komen is niet eenvoudig maar is een kwestie van langere tijd consistent de juiste dingen doen. Lever waarde voor je website bezoekers en zorg er voor dat Google jouw website goed begrijpt. Als je dit consistent toepast zal je na verloop van tijd beloond worden en hoger in Google komen met je website.
Geef een reactie